RetourAuNoir

2011 őszén izgalmas együttműködésbe kezdett a Duda Éva Társulat. A francia rendező-koreográfus Lionel Hoche: RetourAuNoir című darabja az első, nemzetközi együttműködés jegyében létrejött előadás a dinamikusan fejlődő társulat életében.

Lionel Hoche - © Sylvain Norget

Lionel Hoche 1983-tól 6 éven át a Nederland Dans Theater tagjaként dolgozott Jiri Kylian művészeti vezetése alatt. Az NDT-nél eltöltött évek alatt olyan nagynevű koreográfusokkal dolgozott együtt mint Hans van Manen, William Forsythe, Nacho Duato, Ohad Naharin, Jerome Robbins. Lionel Hoche 1990 óta dolgozik szabadúszó koreográfusként, 1992-ben a nemzetközi Cannes-i táncfesztiválon (International Cannes Dance Festival) megalapítja önálló társulatát Association MéMé BaNjO (Compagnie Lionel Hoche) néven. Az elmúlt 20 évben több mint 50 új darabot hozott létre, több mint 30 különböző neves európai és ázsiai balett társulat, úgymint a párizsi Opera (Paris Opera Ballet), a Nederlands Dance Theatre (NDT), az izraeli Batsheva, a Monte Carlo-i Balett (Ballets de Monte-Carlo),  a Zürich Balett (Zurich Ballet), a Finn Nemzeti Balett (National Ballet of Finland) számára.
2002-ben vehette át a francia kulturális minisztertől a Chevalier de l’Ordre des Arts et des Lettres díját: lovaggá ütötték a táncművészet franciaországi és nemzetközi népszerűsítése érdekében végzett munkájáért.

Mr. Hoche eltérően más francia koreográfusoktól, sokkal inkább fókuszál a mozdulatokra mint a színházi atmoszférára. Egy koreográfus akit feltétlenül látni kell.
Anna Kisselgoff, The New York Times

Lionel Hoche egy fiatalember akinek van technikája, tudja hogyan kell, és nagyon természetesen képes mindezeket a gyakorlatba átültetni. Ez a 37-éves koreográfus kiválóan meg tudja ragadni a közönség figyelmét….” Rosita Boisseau, Le Monde

Most készülő – Duda Éva Társulattal közös megvalósításban létrejövő – új RetourAuNoir című darabjában a fantasztikum zsánerének esztétikájával és a benne rejlő megszállottsággal, valamiképp e kettő viszonyrendszerével foglalkozik.

Az előadás egy költői és illékony, megfoghatatlan világot hoz létre, tele szellemekkel, megszállott lényekkel és más szimbolikus teremtményekkel. Különös utazásélmény megkreálása a koreográfus célja, melyben bizarr tablók során át vándorlunk a világmindenség eltitkolt, elfojtott felének egyre mélyebb, hipnotikus rejtekébe. Érzékenynek, intimnek, gyengédnek nevezett táncművészetében visszatérő tematikai kérdés az a test kinetikájának, lebontásának, ha úgy tetszik ízekre szedhetőségének a percepciója.

A Duda Éva Társulattal közös megvalósításban létrejövő új darabomban a fantasztikum zsánerének esztétikájával és a benne rejlő megszállottsággal, valamiképp e kettő viszonyrendszerével szeretnék foglalkozni. Szeretném transzformálni ennek a kódrendszerét egy élő koreografikus projekt struktúrájába. Mint tudjuk, mind az irodalom, mind a film jócskán szolgáltat arra a jelenségre vonatkozó példákat, hogy az ember mily égetően vágyik, vonzódik a misztériumhoz, mennyire izgatja az ismeretlen vagy más dimenziók. Mindaz, amit a Felvilágosodással, Isten halálával (Nietzsche), a racionalizmus korának eljövetelével örökre elveszített. A Duda Éva Társulat művészei segítségével szeretnék életre kelteni egy költői és illékony, megfoghatatlan világot, tele szellemekkel, megszállott lényekkel és más szimbolikus teremtményekkel. Közös, különös mozdulatlan utazásélmény megkreálására vágyom – a színpad, test, a mozgás adta illúziók révén. Utazásra, melyben bizarr tablók során át vándorlunk a világmindenség eltitkolt, elfojtott felének egyre mélyebb, hipnotikus rejtekébe. Ez a vidék meglehetős kétarcú, ahol fekete harcol fehérrel, fény az árnyékkal, feminin a maszkulinnal fordul szembe… Különböző művészeti ágaktól, kifejezésformáktól, megannyi korábbi alkotásból kölcsönözzük, gyúrjuk majd új egésszé az előadás képeit és mentális-artisztikus szótárát:
múltba ásunk, gyökerekhez, szimbólumokhoz, hiedelmekhez, rítusokhoz nyúlunk, hogy megtaláljuk, megértsük referenciájukat a jelenhez, a modernitáshoz. E referenciák mentén építjük fel a darab többértelmű kortárs fantasztikumát.
” Lionel Hoche

Előadók: Gulyás Anna, Jónás Zsuzsa, Lázár Eszter, Bora Gábor, Csuzi Márton, Grecsó Zoltán és a szeptemberi workshop három kiválasztott táncművésze: Csák Beatrix, Mezei Bence, Zsíros Gábor
Zene: Sebastian Roux, montázs
Jelmez, díszlet és fényterv: Lionel Hoche
Jelmez kivitelezés: Opra Szabó Zsófia
Díszlet kivitelezés: Kicska Miklós
Hang és fénytechnika: Fledrich Péter
Koreográfus asszisztens: Jónás Zsuzsa
Produkciós asszisztens: Czveiber Barbara
Produkciós menedzser: Arató Balázs
Művészeti vezető: Duda Éva
Rendező-Koreográfus: Lionel Hoche

Bemutató: 2011. Október 21. 20h, MU Színház

Támogatók: Nemzeti Erőforrás Minisztérium, NKA, MU Színház, Művész Mozi

Képek

RetourAuNoir ízelítő




Plakát: Dömölky Dániel

Vissza